Welkom! Onze website maakt gebruik van cookies
Gratis Workshop NLP
Meld je nu aan!

Page content

article content

3 tips voor meer zelfvertrouwen

Mis je wel eens het zelfvertrouwen om volledig te gaan staan voor jouw mening?

Heb je achteraf wel eens spijt omdat je in een gesprek niet hebt gezegd wat je eigenlijk had willen zeggen? Dan is er goed nieuws.
Zelfverzekerdheid valt te leren. Eigenlijk ben je er maar paar muisklikken van verwijderd. Wil je weten hoe? Schrijf je dan hier in voor de gratis workshop NLP  in Roermond of Arnhem.

Mensen die zelfverzekerd zijn:

Maken gemakkelijk contact met anderen
Kunnen gemakkelijk zeggen wat ze denken
Overwinnen gemakkelijk obstakels en uitdagingen

Hier zijn alvast drie tips waarmee ook jij zelfverzekerd door het leven kunt gaan.

Tip 1: Focus je mind

We zijn snel geneigd ons te focussen op alles wat er niet goed gaat. Wat we vaak niet beseffen is dat we daarmee aan ons brein foute signalen afgeven. Het brein maakt namelijk geen onderscheid tussen goed of niet goed. Het focust zich op dat waar jouw aandacht naar uitgaat. En als dat de dingen zijn die niet goed gaan, geeft je brein je enkel negatieve emoties terug.

Train jezelf en je mind door elke avond voor je gaat slapen 5 dingen op te schrijven die goed gingen die dag. Doe dit een paar weken lang en merk welke positief effect dat heeft op je zelfvertrouwen.

Tip 2: Herken je gedachten

Je hebt jezelf ongetwijfeld wel eens volledig verloren in zelfbeklag. Op zo’n momenten zijn we er oh zo goed in om de ene na de andere drogreden te bedenken die ons alleen maar verder in de put duwt. En als de lucht weer wat geklaard is, moeten we erkennen dat een groot deel van die negatieve gedachten gewoon verzonnen zijn en niet reëel zijn.

Je kunt leren uit zo’n neerwaartse gedachtespiraal te stappen. Dat begint bij het besef dat je negatieve gedachten kunt hebben, maar dat jij die gedachten niet bent. We hebben als mens gemiddeld zo’n 60.000 gedachten per dag. Daarvan zijn er 48.000 negatief. In wat voor tranendal zouden we leven als al die 48.000 negatieve gedachten waar zouden zijn? Leer die gedachten te beteugelen door te leren ze te herkennen. Als je in kunt zien hoe en wanneer zo’n negatieve gedachte zich aan je opdringt, kun je haar ook onmiddellijk vervangen door een positieve. Je zult je stukken beter gaan voelen en daarmee ook zelfverzekerder.Box geven op werk

Tip 3: Ontwikkel rituelen

Zeg je wel eens dat je overspoeld werd door emoties of gevoelens? Nou, je creëert ze toch echt helemaal zelf al die gevoelens. Als je gaat leren in te zien hoe jouw eigen gedachten je gevoelens creëren, zet je de eerste stappen om je gevoelswereld onder controle te gaan krijgen. Dan bepaal alleen jijzelf nog welke gevoelens je toelaat en welke niet.

Je kunt dat proces sturen door te leren hoe bij jezelf naar binnen kunt keren. Iedereen heeft er zijn eigen manier om zich even af te sluiten van de wereld en alleen te zijn met je gedachtewereld. Veel sporters doen dit met rituelen. Voor een belangrijke wedstrijd sluiten ze zich even af van de wereld om hen heen, en sporen zichzelf aan met enkel positieve gedachten. Zodra ze zo alle negatieve gedachten hebben uitgebannen, gooien ze zich vol zelfvertrouwen in de wedstrijd. Ga op zoek naar je eigen ritueel en train dit elke dag opnieuw. Kun je in jouw ritueel een vorm van beweging inbouwen dan heb je een extra voordeel. Je mind leert namelijk door beweging het gemakkelijkst nieuwe patronen te installeren.

Deze drie tips zijn slechts een kleine greep uit de technieken die jou kunnen laten blaken van zelfvertrouwen.

Wil je leren hoe jij met zelfvertrouwen kunt communiceren en door het leven kunt gaan?

Schrijf je dan nu vrijblijvend in voor de gratis kennismakingsworkshop NLP van het Response Instituut in Roermond en Arnhem.

Comment Section

0 reacties op “3 tips voor meer zelfvertrouwen

Plaats een reactie


*